annons:

Av Britta Rossander

I en av Sveriges absolut vackrast belägna utställningshallar, Artipelag, visas under våren en fantastiskt genomarbetad utställning, Det Synliga – Samtida svensk fotografi, som bjuder på bilder av våra absolut bästa samtida fotografer.

Planerna på den fantastiska utställningslokalen/institutionen började ta form för nästan 15 år sedan. Efter att ha försökt bygga på andra ställen i Stockholms skärgård gick plötsligt allt i lås på Värmdö vid Baggensfjärden. Björn och Lillemor Jakobson har här skapat en unik konsthall i en unik miljö. Det naturälskande paret Jacobson, grundare av företaget Babybjörn, hade en vision om att skapa konstupplevelser tillgängliga för alla och det har de lyckats med.

Chef över konsthallen är Bo Nilsson. Han har ett av den svenska konstvärldens mest spännande jobb.

– Det är fantastiskt att få starta från scratch – här fanns ingen historik, inga måsten att ta hänsyn till och ingen utställningspolitik som sitter i väggarna. Det är ett stort ansvar men också oerhört spännande. Jag arbetar långsiktigt och vill skapa en institution som besökarna vill återkomma till.

Är fotokonst något som ligger Artipelag särskilt varmt om hjärtat?

– På Artipelag gör vi ingen större skillnad på konst och fotografi. Det är kvaliteten som styr.

Varför en utställning med bilder gjorda av bara kvinnor i alla delar förutom för Dawid – hur platsade han in i detta gäng?

– Idag är det kvinnorna som dominerar fotografiet. Det motiverar den sneda könsfördelningen. Dawid finns med som den enda mannen för att göra snedfödelningen mera tydlig. Tidigare har det ju varit vanligen förekommande att fotoutställningar bestått främst av mäns verk med några enstaka kvinnliga fotografers verk. Att vi har valt just Dawid som katalysator beror på att han i hela sitt konstnärsskap har arbetat mot de (manliga) gängse föreställningarna inom fotografiområdet.

”I det samtida arrangerade fotografiet
skapar konstnärerna sina egna världar.”

Känns denna grupp som en ökande grupp i antalet utövare med konstnärlig kvalitet?

– Framgång föder framgång. När det blir fokus på en grupp kvinnliga fotografer är det många yngre som inspireras att fotografera. Det blir lite av en massrörelse, precis som under Björn Borgs tid, då hans framgångar lockade många yngre till tennisbanorna. Ur denna bredd uppstod ju också det s.k. svenska tennisundret då Sverige var den världsledande tennisnationen.

Vad önskar ni ska bli resultatet av utställningen?

– Vi har inget annat syfte med utställningen än att manifestera hur bra svenskt kvinnligt fotografi är just nu.

Någon synpunkt på den hypade temperatur som det nu är för fotokonst?

– Fotokonsten befinner sig i en hype just nu för att det finns en ny generation av konstintresserade som är livsstilorienterade och fotografiet speglar deras värld och värden. Det finns också en lättillgänglighet i fotografiet, där man ser vad man ser. Samtidskonsten är mer komplicerad och kräver mer kunskap. Dessutom tror jag att intresset för fotografi har växt med mobiltelefonerna och förmågan att kunna skicka bilder via internet. Det är med andra ord lätt att lära sig tekniken och bli sin egen ”konstnär”.

”Fotokonsten befinner sig i en hype just nu.”

Curators för Det Synliga är Jessica Höglund, intendent, Magnus Jensner, chefsintendent, Artipelag och Niclas Östlind, doktorand och Akademin Valand, Göteborgs universitet. De beskriver utställningen Det Synliga på följande sätt:

– Det samtida fotografiet i Sverige domineras av kvinnliga konstnärer och vi vill visa den stora förändring som successivt skett under de senaste tjugo åren inom fotografins område.

Vad beror det på och hur skiljer sig fotografiet från den tidigare manliga dominansen?

– Efter andra världskriget präglades fotografiet av ett dokumentärt bildspråk med den ställföreträdande betraktaren som ideal och maskulin identitet. Alternativa synsätt gavs dock plats och i början av 1990-talet sker förändringar som banar väg för en hel rad kvinnliga fotografer.

– Nya perspektiv öppnades för alternativa frågeställningar med både teoretiska och praktiska utgångspunkter. Ett större fokus på gestaltande fotografi och internationella referensramar flyttade fokus från det unika subjektet till frågor om språk, strukturer, konventioner och identitet.

– I det samtida arrangerade fotografiet skapar konstnärerna sina egna världar, de förmedlar berättelser som utgår från teoretiska analyser, men också från experiment med material och mediets konceptuella utgångspunkter.

De medverkande konstnärerna är:

Marie Andersson, Lotta Antonsson, Stina Brockman, Miriam Bäckström, Trinidad Carrillo, Aida Chehrehgosha, Dawid, Catharina Gotby, Denise Grünstein, Annika von Hausswolff, Maria Hedlund, Linda Hofvander, Annica Karlsson Rixon, Jenny Källman, Tuija Lindström, Maria Miesenberger, Tova Mozard, Julia Peirone, Eva Stenram, Anna Strand och Pernilla Zetterman.

Under samma period som utställningen Det synliga. Samtida svensk fotografi visas pågår utställningen Mellan Verkligheter. Fotografi i Sverige 1970-2000 Göteborgs konstmuseum och Hasselblad Center.

Redaktion
I Magasinet KVINNA hittar du alltid flera inspirerande kvinnor som delar med sig av sin historia och sina favorittips. Kvinnor som vågat, satsat och lyckats. Magasinet KVINNA är också en härlig mix av skönhet, mode och livsstil. Vi erbjuder en till bredden fylld tidning med välskrivna och läsvärda artiklar, reportage och spännande fotojobb med allt från de senaste makeup- och modetrenderna till historierna om de ledande modehusen och starka profilerna. Vi bjuder även på en mix av lyxiga smycken och klockor. Magasinet Kvinna Grundad år 2008

Liknande artiklar

718

1119

annons:

Inga kommentarer

Lämna en kommentar